woensdag 15 augustus 2007

groeten uit china


André Pielage maakt objecten, installaties en opstellingen. En of hij dat nu doet met zeepsop (zoals in de prachtige installatie met fluorescerende zeepbellen die hij maakte voor Polderlicht 2005), met aluminiumfolie, met PUR-schuim of zelfs met beton, de resultaten ogen altijd vederlicht.

André stuurde ons een digitale ansichtkaart uit Xiamen, de handelsstad in het Zuidoosten van China waar regelmatig Nederlandse kunstenaars werken. In het land waar 24 uur per dag koortsachtig de ene na de andere wolkenkrabber uit de grond wordt gestampt, maakte Pielage een ingetogen installatie van betonijzers (foto). En ook hier gaat het het niet om wat er concreet staat, maar om dat wat het probeert te vangen: de tussenruimte, het luchtledige, het Grote Niets dat pas zichtbaar wordt als het wordt ingekaderd.

nb Vandaag hebben we de aanvraag voor de evenementenvergunning voor Polderlicht ingediend bij het stadsdeel. Achtereenvolgens de politie, de brandweer en de gemeentelijke milieu- en verkeersdiensten gaan zich buigen over elk van de bijna twintig verschillende onderdelen cq kunstprojecten. Is het geluid bij de film van MAM niet te hard voor de omwonenden? Levert het plan van Ronald van der Meijs geen gevaar op voor de argeloze kunstliefhebber? En dat casco, is dat eigenlijk wel veilig genoeg? Het antwoord verwachten we uiterlijk drie weken vóór Polderlicht...