maandag 16 september 2013

nog net voor sluitingstijd: call of the mall


In het hart van Hoog Catharijne, in het midden van de overloop tussen het stations- en het stadsgedeelte van het Utrechtse winkelcentrum, staat-ie: Tank Man, een geweldig kunstwerk van Fernando Sánchez Castillo. Een levensgrote en levensechte wassen replica van de onbekende maar wereldberoemde Chinees die op 5 juni 1989 in zijn eentje een rijtje tanks tegenhield op het Tiananmen-plein. Zoals hij toen de soldaten van het Volksbevrijdingsleger confronteerde met zijn moed en zijn kwetsbaarheid, zo confronteert zijn evenbeeld nu het winkelende publiek met... ja, met wát eigenlijk? In elk geval met zijn kwetsbaarheid, want het beeld moet met een hek en een suppoost worden beschermd, zoveel aandacht vraagt en krijgt het. In China, waar de tanks de hoop op meer democratie voor tientallen jaren de grond in hebben geboord, wordt het volk vakkundig zoet gehouden met steeds meer shopping malls, dure auto's en merkkleding, en die strategie van de machthebbers wérkt. Het kunstwerk roept daardoor talloze vragen op: verwarren we een begrip als vrijheid niet te makkelijk met een ruim winkelassortiment? Is koopkracht een goede graadmeter voor welzijn? Zou onze welvaartsstaat niet méér moeten inhouden dan dat ons aller kooplust overal en altijd kan worden bevredigd? 

Wegens omstandigheden waren we pas vandaag in staat om de drie maanden durende tentoonstelling Call Of The Mall te bezoeken, precies één week voordat-ie is afgelopen. Dat voelt een beetje alsof we vlak voor sluitingstijd nog snel een paar boodschappen doen in de plaatselijke Albert Heijn: vers brood is er op dat tijdstip niet meer, maar voor een voedzaam avondmaal is er keus volop. Zo ook bij Call Of The Mall: de talloze performances zijn weliswaar voorbij, de begeleidende expo in de nabijgelegen Rabo Kunstzone inmiddels achter de rug, maar er is nog genoeg te zien om een hele middag te vullen en onze kunsthonger te stillen.

Ruim 25 kunstwerken, in allerlei disciplines, staan opgesteld in en om Hoog Catharijne. Sommigen staan midden op de 'pleintjes' waar winkelstraten samenkomen, anderen zijn wat meer verstopt en bevinden zich bijvoorbeeld in leegstaande winkelruimtes of op het dak van een kantoor- of woontoren. Al met al zijn ze verspreid over een behoorlijk groot gebied. Call of the Mall is dan ook allereerst een speurtocht, een ontdekkingsroute op onbekend terrein met een plattegrond als gids. De kunstwerken versterken de locaties en doen ons er anders naar kijken: precies zoals we dat beogen met sommige van onze eigen projecten, zoals het komende TransLumen. Neem The Blank Stare van Gabriel Lester: van zichzelf al een mysterieuze film, maar de locatie – een theatertje in seventies-stijl boven een parkeergarage, alleen bereikbaar met een lift- maakt de surreële ervaring compleet. Of de in een neutraal grijs geschilderde rij 'klassieke' auto's (een Ford Taunus, een Opel Kadett, een VW Kever enz) van Maze de Boer in de onlangs strak gerenoveerde en al even neutraal grijs gesausde parkeergarage. Gaaf! Dat een enkel werk kwalitatief dan wat achterblijft bij het hoge gemiddelde: ach, dat maakt dan niet eens meer zoveel uit...

Elk kunstwerk geeft op zijn eigen manier commentaar op één of meer aspecten van Hoog Catharijne, de ingrijpende verbouwing die het alweer veertig jaar oude en hopeloos verouderde winkelcentrum en de rest van het stationsgebied ondergaan, hoe de winkeliers omgaan met de financiële crisis etc. Sanja Medić schetst een duistere toekomst voor de geplaagde middenstanders met Everything Must Go: een enorme wand met een fotoprint van een desolaat Hoog Catharijne met roltrappen die, zoals een Inca-tempel in de jungle, voor een groot deel zijn overwoekerd met (echte) planten. Het figuurlijke en letterlijke hoogtepunt van de expositie bevindt zich in het NH-hotel aan het Jaarbeursplein. Op de 20ste etage staat een rijtje telescopen, heel precies gericht op het dak van een ruim twee kilometer verderop gelegen studentenflat. Op dat dak staat een LED-display waarop teksten voorbijkomen. In de teksten wordt afscheid genomen van een wereld zoals we haar kenden ('Vaarwel verzorgingsstaat'; 'Vaarwel spontaan aangesproken voorbijganger') en wordt een nieuwe realiteit welkom geheten ('Welkom online shopping' en -heel raak- 'Welkom kunst als glijmiddel voor bouwplannen'). Een trieste Händel-aria voorziet dit fantastische werk, Fare Thee Well! van Dries Verhoeven, van een passende soundtrack.

'We zijn zoveel rijker dan we denken' concluderen de samenstellers in het voorwoord van de Call Of The Mall-gids. Ze refereren daarbij aan de verbeelding van kunstenaars en van onszelf, die ons in staat stelt onszelf een nieuwe wereld voor te toveren. Maar ook de mogelijkheid om, met enige regelmaat, gratis en voor niks, van dit soort magnifieke kunstprojecten te kunnen genieten betekent een geweldige rijkdom.

...en nog meer sluitingstijd:

 

Wegens hoogst noodzakelijke verbouwingswerkzaamheden is de Bliss Superstore in Inkijk Waterlooplein tijdelijk gesloten voor het winkelende publiek. Vrees niet, lieve klanten: ook na de renovatie blijft de ouderwets knusse Bliss-winkelinrichting en liefdevolle service behouden. Op 1 oktober gaat de gezelligste aller buurtsupers weer open.