zaterdag 27 december 2014

inkijk | inkijk | inkijk



Sanne Valster en Erik Trip, samenwerkend onder de naam Vlaplif, maken maffe, ruimtevullende installaties, zonodig voorzien van rondjes rijdende treintjes of, zoals in het werk dat ze voor onze Inkijk-etalagegalerie in metrostation Waterlooplein maakten, heel veel latjes met daarop nóg meer kleurvlakjes. Wat begon als een ‘tweedimensionale’ sculptuur die de dwarsdoorsnede van een groter geheel moest tonen, werd gaandeweg zélf dat grotere geheel. Waarmee niet gezegd is dat één en ander er veel helderder op is geworden. Een verklarende titel ontbreekt eveneens. Gelukkig maar, want het is nou juist de prettige vaagheid die ons zo goed bevalt aan het werk van de Vlaplifjes.

In metrostation Wibautstraat toont de Koreaanse Eun Kyoung Hwang neonsculpturen die zijn opgebouwd uit basale, geometrische vormen: een soort oplichtende verkeersborden op een paal van berkenhout. Deze Domestic Totems zijn bedoeld als huis-, tuin- en keuken-object van/voor meditatie, als ‘richtingaanwijzers’ naar een staat van zen, en willen daarmee nadrukkelijk een tegenwicht bieden aan de dolgedraaide informatie- en consumptiemaatschappij waarin we leven. Het werk getuigt daarmee van een hang naar het ‘spirituele’ waar wij normaalgesproken niet erg warm voor lopen – het zijn dan ook de esthetische kwaliteiten van deze ‘zen-zuilen’ die maakten dat we dit werk voor de Inkijk kozen. Dat het in al zijn verstilling eveneens haaks staat op het interactieve geweld dat het Amsterdam Light Festival een stukje verderop biedt was niet gepland, maar is mooi meegenomen...

Op 29 juli a.s. is het precies 125 jaar geleden dat Vincent van Gogh overleed. Gedurende heel 2015 eren verschillende steden in Europa de kunstenaar met bijzondere tentoonstellingen en culturele evenementen. Het internationale Van Gogh-jaar gaat -hoe kan het ook anders- van start in Etalagegalerie Inkijk, en wel met de virtuoze, met 'klassieke' tekenhand gemaakte natuurtekeningen van Charlotte Mouwens. Vorig jaar was Charlotte artist-in-residence in het Van Gogh-atelier te Zundert, de geboorteplaats van de befaamde schilder. Daar stortte zij zich op studies in inkt van de planten en bloemen die ze in de omgeving aantrof. Een aantal van deze even snel als trefzeker opgezette tekeningen combineerde zij tot de ruimtelijke en ruimtevullende collage Pop up-corn, te zien in de Inkijk in station Weesperplein.