Screen on | no screen. Oftewel: wat betekenen de beeldschermen
waarmee we ons omringen voor onze cultuur en voor ons? Zitten we aan het scherm
gekluisterd of breken we er langzaamaan doorheen? Dat is was het
thema van de STRP-biënnale, het fijne techniek meets
kunst-festival dat vandaag haar laatste dag beleefde in het Klokgebouw op het
Eindhovense Strijp S-terrein. De tentoonstelling was geweldig opgebouwd: in de
eerste zaal zagen we kinderen (jong én oud) met batterijtjes en minuscule
bewegingsmotortjes grappige, handgrote machientjes maken die rondjes draaiden op
een wit vlak, alsmede een paar aardige interactieve installaties op basis van
ouwerwets analoge zaken als cassettebandjes en speakertjes. In de tweede zaal
werd al wat groter uitgepakt met een filmprogramma, een spannende dans- en
iPads-performance en nog een aantal interactieve installaties, nu van digitale
aard. Leuk, aardig en reuze onderhoudend allemaal maar het was in de derde en
grootste zaal waar de échte knallers stonden.
Wezagen
ondergingen daar een achttal enorme kunstwerken die zich allemaal op geheel
eigen wijze verhielden tot het onderliggende thema. Zoals de titelloze
installatie van Zimoun: bijna 100 vierkante meter wit zeil, van
één kant aangelicht met grote spots, en door 64 ventilatoren in beweging
gehouden. Het effect: een stuk woestijn tijdens een zandstorm, maar dan op zijn
kant gezet. Of Hara van het Franse duo Guillaume Marmin & Frédéric Maroleau: we gingen aan één uiteinde een ‘tunnel’ binnen van
enkele aan elkaar gekoppelde zeecontainers. Vanuit de donkere verte werden in
een hoog tempo superstrakke lichtstralen in geometrische patronen onze kant op
geprojecteerd, zichtbaar gemaakt door een lichte nevel en ondersteund door een
uitermate spannende drone van celloklanken. Het resultaat refereerde
zowel aan het solid light van Anthony McCall als aan de
beroemde stargate-sequentie uit Stanley Kubrick’s 2001: A Space
Odyssey... het was dat er een lange rij mensen stond te wachten die dit ook
wilden zien, anders waren we nog véél langer in die tunnel gebleven. Nóg een
hoogtepunt was de uit zes gigantische videoschermen opgebouwde en ons vrijwel volledig
omsluitende installatie Blprnt van Joanie Lemercier & James Ginzburg. En dan was er nog de
geweldige bijdrage van Robert Henke. En die van Fred Penelle &
Yannick Jacquet. En die van Kimchi & Chips...
Op de foto: Blprnt van Joanie Lemercier & James Ginzburg (links) en het titelloze werk van Zimoun (rechts). De foto is gemaakt door Niels Post van Trendbeheer en wordt hier schaamteloos door ons ge(her-)bruikt. Sorry Niels en... dankjewel!
We
Op de foto: Blprnt van Joanie Lemercier & James Ginzburg (links) en het titelloze werk van Zimoun (rechts). De foto is gemaakt door Niels Post van Trendbeheer en wordt hier schaamteloos door ons ge(her-)bruikt. Sorry Niels en... dankjewel!