vrijdag 3 april 2015

plastic pyongyang


De Noordkoreaanse hoofdstad Pyongyang werd, na in de Koreaanse oorlog (1950-1953) vrijwel geheel verwoest te zijn, in enkele jaren geheel opnieuw uit de grond gestampt. Het regime greep de kans aan om er een Stalinistische modelstad van te maken waarin elk gebouw, elk standbeeld en elke straat de Socialistische Gedachte weerspiegelt. Zónder billboards, bedrijfslogo’s en andere reclame (heel verfrissend) maar mét belerende slogans en overal portretten van de Grote Leiders (en da’s dan weer minder fijn...) De bovenmaatse proporties van de gebouwen en monumenten doen de toch al weinige mensen in het straatbeeld uiterst nietig lijken. In Pyongyang, zo lijkt het, zijn de mensen er voor de stad en niet andersom. Fotograaf Eddo Hartmann legde deze surrealistische ‘kwaliteit’ vast in een serie foto’s die even strak gecomponeerd zijn als de stad die hij portretteerde. De keuze voor digitale fotografie, de grote formaten en het matte papier resulteren in enigszins vlakke beelden die de onechtheid, het gevoel dat de stad een soort façade is, nog eens versterken. De foto’s worden momenteel in het sfeervolle Huis Marseille geëxposeerd onder de rake titel Setting the Stage. Wij vonden het zeer de moeite!