De Noordkoreaanse hoofdstad
Pyongyang werd, na in de Koreaanse oorlog
(1950-1953) vrijwel geheel verwoest te zijn, in enkele jaren geheel opnieuw uit
de grond gestampt. Het regime greep de kans aan om er een Stalinistische
modelstad van te maken waarin elk gebouw, elk standbeeld en elke straat de
Socialistische Gedachte weerspiegelt. Zónder billboards, bedrijfslogo’s en
andere reclame (heel verfrissend) maar mét belerende slogans en overal
portretten van de Grote Leiders (en da’s dan weer minder fijn...) De bovenmaatse
proporties van de gebouwen en monumenten doen de toch al weinige mensen in het
straatbeeld uiterst nietig lijken. In Pyongyang, zo lijkt het, zijn de mensen er
voor de stad en niet andersom. Fotograaf
Eddo Hartmann legde
deze surrealistische ‘kwaliteit’ vast in een serie foto’s die even strak
gecomponeerd zijn als de stad die hij portretteerde. De keuze voor digitale
fotografie, de grote formaten en het matte papier resulteren in enigszins vlakke
beelden die de onechtheid, het gevoel dat de stad een soort façade is, nog
eens versterken. De foto’s worden momenteel in het sfeervolle
Huis Marseille geëxposeerd onder de rake titel
Setting the Stage. Wij
vonden het zeer de moeite!