woensdag 6 mei 2015

nogmaals ed atkins: an index of possibilities


Terwijl er bij de ingang van het Stedelijk nog steeds rijen staan voor de Matisse-tentoonstelling is het in de museumkelder heerlijk rustig... wat publiek betreft tenminste, want Ed Atkins beelden- en geluidenstroom dendert, ratelt en wervelt onverminderd door. Ook bij een derde bezoek blijft ‘s mans videowerk fascineren, ook al blijft de boodschap van het gros van wat we zien en horen onverminderd in mysteriën gehuld. De geheel digitale en dus artificiële beeldvoering, de razendsnelle cuts, de geluidseffecten, de ultrakorte muziek-'bommetjes' en de overload aan gesproken en getoonde zinnetjes maken dat het gebodene nogal kil en (dus) op afstand blijft. Het driedelige, op drie enorme schermen simultaan vertoonde Ribbons (2014), met daarin een bezopen skinhead die om empathie en compassie vraagt en een stukje Erbärme Dich zingt (een even bizar als wonderschoon fragment) stak er wat ons betreft van meet af aan al bovenuit. Omdat we dit keer in de gelegenheid waren om Material Witness OR A Liquid Cop (2012) in zijn volle 19-minuten durende glorie te ondergaan, hebben we er tweede favoriet bij. We zien een virtueel hoofd, soms gehuld in een balaclava, voor een continuë stroom aan beelden van water, stof, sterrenstelsels, bomen, kleurvlakken etc. Een stem omschrijft een enorme hoeveelheid onwaarschijnlijk gevarieerde onderwerpen: vreemde diepzeewezens, aandoeningen aan spijsverteringsorganen, bizarre moordzaken... Het is één lange audiovisuele flow van indrukken, een eindeloze loop van triviale(?) zaken die geen seconde verveelt.