Lekker radicaal: Face Farces van Arnulf Rainer uit de jaren '70 |
De Arnulf
Rainer-tentoonstelling in het Amstelveense Cobramuseum
toont voornamelijk Übermahlungen van de laatste vijftien jaar. Dat betekent dat de
kunstenaar ze heeft gemaakt tussen zijn 70ste en 85ste. De ruim tachtig werken hangen dicht naast elkaar en vormen één lange
horizontale, opmerkelijk kleurrijke beeldensliert. Kruizen, portretten, landschappen: thematisch hangt alles
door elkaar; stylistisch wordt het bijeengehouden door Rainer's geheel eigen -zeg maar gerust monomane- werkwijze en handschrift. Het is op den duur helaas teveel van hetzelfde. Vergeleken met ‘s mans radicale en rücksichtsloses werk uit de jaren ‘60 en ‘70 ogen deze recentere schilderijen vriendelijk en
zelfs braaf. Rainer blijft een geweldige beeldcomponist en colorist,
en dat nieuwe werk is an sich best genietbaar, maar die paar oudere
werken die ertussen hangen –zoals Vier Affen (1969) en Claras
Hemd (1989)- stelen wat ons betreft de show.