bedankt voor het fijne artikel dat je voor Oost-online hebt
geschreven over Lichtbaden: je weet daarin heel mooi te formuleren wat we met
die tentoonstelling voor ogen hebben – ondanks (maar ook vanwege) de link met de
verschrikkelijke actualiteit. Het was voor ons reden om jou eens ‘uit te
checken’ en zo kwamen we op je website. Daar stuitten we op het stukje over de
installatie McJezus’ die momenteel in onze Inkijk-galerie in
metrostation Weesperplein te zien is. Je schrijft dat je die installatie plat en
flauw vindt en dat mag natuurlijk. Maar je geeft ook aan dat je niet snapt wat
ermee bedoeld wordt. Met plezier geven we via deze weg enige duiding.
De kunstenaar wil
laten zien hoe totaal verschillende multinationals met compleet verschillende
produkten in essentie dezelfde marketing-strategieën hanteren. Als voorbeelden
van zulke wereldwijd opererende bedrijven neemt hij de rooms-katholieke kerk en
McDonald’s, twee ijzersterke merken zoals je weet. De RK-Kerk mag dan
in onze contreien al enige tijd verlies draaien, wereldwijd doet deze firma het
momenteel bepaald niet slecht, mede dankzij het charisma van die nieuwe CEO. Ook
McDonald’s doet het, door wat meer de focus op vergroening en duurzaamheid te
leggen (en dankzij de vele klanten die daar intrappen) vooralsnog heel goed. Hoe
dan ook, beiden doen hun best om de waarde van hun aandeel te verhogen of in elk
geval te bestendigen door middel van een herkenbare huisstijl met de nodige
overeenkomsten. Beiden hanteren een simpel, uit duizenden herkenbaar logo.
Beiden hebben een iconische, (kind-)vriendelijke figuur als centrale
character. Beiden hebben uniform ingerichte filialen over de hele
wereld met dito personeel en dito verkooppraatjes. En niet te vergeten: beiden
spelen in hun communicatie sterk in op een menselijke behoefte aan ‘vervulling’
en ‘wij-gevoel’. Voor wie dat wil zien –en de kunstenaar is zo iemand- zit in
die corporate branding (alsmede in het feit dat als zichtbaar resultaat
daarvan de producten van beide firma’s wereldwijd worden ‘gevreten’) een zekere
schoonheid: ‘de schoonheid van de massaconsumptie’.
(Dat dat laatste ironisch of zelfs cynisch klinkt komt natuurlijk omdat de
kwaliteit van de produkten die beide wereldmerken leveren flink achterblijft bij
wat hun corporate identity belooft, maar dat even terzijde.En nog een terzijde, maar dat vermoedde je waarschijnlijk al: wij lopen de
deur niet plat bij deze twee ketens...)
Wellicht had de kunstenaar ook twee andere merken kunnen matchen.
Marlboro en Greenpeace. Shell en Nestlé. Coca-Cola en islam (al was dat laatste
vast niet zonder risico geweest, hoeveel cola er ook wordt gedronken in
islamitische landen.) Waarom hij specifiek koos voor McDonald’s en de RK-kerk
weten we niet, wel dat het een installatie opleverde die wij grappig, boeiend,
prettig provocatief en goed uitgevoerd vonden en graag in de Inkijk
wilden tonen voor een publiek van tienduizenden studenten. Enfin, hopelijk hebben we een beetje duidelijk kunnen maken waar
McJezus’ over gaat. We zien uit naar je volgende artikelen. Veel plezier met het schrijven
daarvan en groetjes!
zondag 29 november 2015
Abonneren op:
Posts (Atom)