Super 8-filmmaker Jaap Pieters, die wij kennen sinds hij
in 2001 aan ons allereerste Polderlicht-project meedeed, blijkt een uitstekend
onderwerp voor een documentaire. Na ondermeer Fred Pelon en de VPRO heeft nu
de gerenommeerde filmmaakster Barbara den Uyl zich gewaagd aan
het maken van een Pieters-portret: Het Universum van Jaap Pieters. De
film gaat één dezer dagen in première in Eye Amsterdam, maar
gisteravond was er alvast een voorvertoning in Het Ketelhuis.
Pieters is in kleine kring vermaard om zijn zeer eigenzinnige films: consequent gedraaid op super-8, meestal in één shot, immer 3’20” lang en altijd zonder geluid. Zijn onderwerpen, variërend van eenhalve
gare mentaal uitgedaagde die het verkeer staat te (ont-)regelen tot de
monotone beweging van een wapperend tafelkleedje in de wind, zijn altijd van een
marginaal soort poëtische schoonheid. De minimalistische aanpak, de korrelige
beeldkwaliteit en de absentie van geluid geven zijn films een even gedateerd als
tijdloos karakter, ergens op het snijvlak van cinema en fotografie. In de documentaire van
Den Uyl zien we vooral de mens Jaap Pieters. Een markante, wat wereldvreemd ogende figuur die zijn huis tot de nok toe heeft volgestouwd met zinnige en
onzinnige ‘dingetjes’: een (wan-)ordelijk universum vol herinneringen en
associaties waarin een alfabetische indeling allang niet meer voldoet (want dat
ABBA-singeltje kan onmógelijk naast die LP van Albert Ayler!) Het
Universum van Jaap Pieters is, enigszins kort door de bocht gesteld, een
film over een man in een vacuüm die films maakt over mensen en gebeurtenissen in
een vacuüm. Daarmee treedt een zeker Droste-effect op. Barbara den Uyl
maakte een bijzonder portret van een bijzondere man.
Pieters is in kleine kring vermaard om zijn zeer eigenzinnige films: consequent gedraaid op super-8, meestal in één shot, immer 3’20” lang en altijd zonder geluid. Zijn onderwerpen, variërend van een