“Het aller-elementairste zwarte kunstwerk is
nog altijd Kazimir Malevitsj' Zwarte vierkant uit 1914. Hij noemde het
zelf 'het gelaat van God'. De impact van dit werk op de kunst, design en
popcultuur is ongekend. Zwart, volgens Renoir ‘de koningin der
kleuren’, ‘verschijnt ons niet zo aller-elementairst als wit’, schreef Goethe in
zijn Kleurenleer (1810). Toch is in de kunst regelmatig gepoogd het
‘aller-elementairste’ in louter zwart te vatten. Zoals wit diverse schakeringen
kent, zo bestaan er ook fifty shades of black – of zelfs meer. Vincent
van Gogh schreef eens dat hij in de schilderijen van Frans Hals tientallen
nuances zwart had waargenomen.”
Een typisch begin van een Joost Zwagerman-artikel (Het Gelaat van God, Volkskrant, 12 mei 2015): erudiet, belerend, namedroppend en overlopend van geest- en zendingsdrift. Nu Zwagerman heeft verkozen om zijn eigen zwarte vierkant op te zoeken, verliest De Kunst een van haar meest enthousiaste ambassadeurs. En dat is doodjammer.
Een typisch begin van een Joost Zwagerman-artikel (Het Gelaat van God, Volkskrant, 12 mei 2015): erudiet, belerend, namedroppend en overlopend van geest- en zendingsdrift. Nu Zwagerman heeft verkozen om zijn eigen zwarte vierkant op te zoeken, verliest De Kunst een van haar meest enthousiaste ambassadeurs. En dat is doodjammer.