maandag 26 oktober 2015

maandag muziekdag | 11. de tien favoriete singles van jaap pieters

Jaap Pieters: De Blikjesman | The Ronettes: Be My Baby

Naar welke muziek luisteren beeldend kunstenaars? Wat zijn hun favoriete platen? Deze week het lijstje van Jaap Pieters, maker van unieke super8-films. Uniek in de zin dat ze vrijwel allemaal bestaan uit één strak gekadreerd, onafgebroken shot van drie minuten en twintig seconden (de lengte van een filmrol.) Kort, uitgebeend maar desondanks -nee, juist daardoor- van een grote zeggingskracht. Ergens is het dan ook logisch dat Jaap, gevraagd naar zijn favoriete muziek, losse liedjes blijkt te verkiezen boven complete albums. Zijn lijst bestaat dan ook volledig uit singles en/of nummers die het verdien(d)en om op single uitgebracht te worden. Billie Holiday staat er liefst twee keer in, alsmede een vrijwel vergeten Libanees lied en een opruiende spacerocker uit de zeventiger jaren. Ook waart er een mysterieuze 'M.' door het lijstje...

Jaap: “De LP is slechts een korte tijd als hoofd-geluidsdrager in omloop geweest & heeft in die zin vanaf 1949 hooguit tweeëneenhalve generatie 'bediend' met haar emotiereflecties op het muzikale vlak & in die zin is de 'single' (zoals Aldous Huxley zei: ‘Hand in hand gaan de martelaren den arena binnen, alleen sterven zij...’) vanaf de eerste 78 toeren-platen altijd veel meer een constante geweest.... bovendien heeft het 'enkele lied' altijd veel voordelen gehad in de jukebox van het leven: iedereen weet dat het steeds weer repeteren van dat ene lied met die hand vol kwartjes voor die jukebox de beste zielenpijnverzachter is...”


Billie Holiday: Hush Now, Don't Explain (1944) – de eerste opname vind ik de mooiste versie van de acht die er bestaan volgens mij, opgenomen tussen 1944 & 1958
Ronettes: Be My Baby (1963) – ook van deze vind ik de eerste opname door 'bad naughty Phil Spector' uiteindelijk de mooiste uitvoering
Bessie Smith: Black Mountain Blues (1930) – Bessie Smith leerde ik begin jaren '70 kennen door een oom van mij & de zin: "black mountain people are bad as they can be, they uses gunpowder just to sweeten their tea..." veroorzaakte voor mij als 17-jarige jongen zó'n knal in mijn schedel.... vele liters drank echoden jarenlang die zin na...
Asmahan: Ya Reitni Teir (1933-40) – de liedjes van Asmahan kocht ik op twee cassettes in 1979 in Beyrouth op aandringen van Hoessein Ali Chaaban, een illegale Libanese vluchteling die toen Nederland was uitgezet & ik achterna was gereisd & bij wiens familie ik verbleef in de school waar ze toen woonden, na vanuit het zuiden door de Israeli's te zijn verdreven & daarna uit Oost-Beyrouth weer door de christelijke milities verjaagd te zijn... ik moest die cassettes van hem kopen o.a. omdat ze de favoriete zangeres van zijn moeder was & niemand meer naar haar luisterde; later vond ik twee elpees van haar & een paar weken geleden kreeg ik van M. uit Beyrouth een cd van haar met het verhaal dat niemand haar kent & ooit nog naar haar luistert...
Hawkwind: Urban Guerilla (1973) – als een romantisch(e) aanhanger van de Rote Armee Fraktion & de Beweging Van De Tweede Juni & aanverwanten, kon deze single mij niet ontglippen maar of ze het ook speelden in sept. 1975 in Assen waar ik later heen liftte & ze zag of twee jaar daarna in Hoensbroek...?
Peggy Lee: Where Or When (1941) – een pracht Rogers & Hart-lied in de ultieme uitvoering door Peggy Lee (hier met Benny Goodman, die van 1933 tot 1939 o.a. regelmatig met Billie Holiday speelde/begeleidde) als een typische b-kant van een 78 toerenplaat
Bob Dylan: Love Minus Zero - No Limit (1965) – bij dezelfde oom leren kennen maar dan wel de elpeeversie met de schitterende Tom Wilson-opname die voor mij wederom als eerste versie de ultieme is... twintig jaar voor haar geboorte door Dylan voor M. geschreven...
Nick Cave & the Bad Seeds: Into My Arms (1997)
John Lennon: Stand By Me (1975) – de The Old Grey Whistle Test-versie
Billie Holiday: It's Like Reaching For The Moon (1936) – is aldus mijn laatste lied van de lijst inderdaad & voor zover ik weet is daar maar één opname van gemaakt door Billie... maar die tekst, die tekst... ik draaide dit lied haast drie nachten permanent na mijn voorstelling in EYE omdat M. niet gekomen was... de beste afsluiting van mijn lijst!