Matthijs Muller: Ruf (onderzeeër van staalwol) | Scott Walker: Tilt |
Naar welke muziek luisteren beeldend kunstenaars? Wat voor rustgevende en/of opzwepende klanken klinken in hun atelier? Vandaag de tien muziekfavorieten van Matthijs Muller, met wie wij
inmiddels een keer of vijf, zes hebben samengewerkt – recentelijk exposeerde hij
nog samen met zijn partner Sonja Karle in de Inkijk-etalagegalerie in metrostation
Weesperplein. Matthijs maakt
ruimtelijke installaties op basis van 'gewone' materialen die hij op een
vervreemdende manier combineert en die hij aldus een nieuw verhaal laat
vertellen. De resultaten zijn altijd gelaagd en poëtisch en zitten vol subtiele
humor.
Matthijs: "Zo'n afvalrace is altijd moeilijk en deze tien platen zijn werkelijk een kleine selectie. Gelukkig zijn er hier al veel mooie platen voorbij gekomen en ook vele mooie die ik nog niet kende. Graag vul ik aan met mijn keuzes, voor zover die nog niet in de voorgaande lijsten zijn opgenomen. De volgorde zegt niets. Alles blijft in beweging."
1. Nina Hagen Band: Nina Hagen Band – vol ironie en cynisme, gothic-romantiek én levensvreugde. Een plaat die met die opera-uithalen een compleet eigen geluid toevoegde aan de rockmuziek. Een album dat nog steeds staat als een huis.
Matthijs: "Zo'n afvalrace is altijd moeilijk en deze tien platen zijn werkelijk een kleine selectie. Gelukkig zijn er hier al veel mooie platen voorbij gekomen en ook vele mooie die ik nog niet kende. Graag vul ik aan met mijn keuzes, voor zover die nog niet in de voorgaande lijsten zijn opgenomen. De volgorde zegt niets. Alles blijft in beweging."
1. Nina Hagen Band: Nina Hagen Band – vol ironie en cynisme, gothic-romantiek én levensvreugde. Een plaat die met die opera-uithalen een compleet eigen geluid toevoegde aan de rockmuziek. Een album dat nog steeds staat als een huis.
2. Captain Beefheart & His Magic Band: Trout Mask Replica –
met een mengeling van blues, jazz, pop en avantgarde is dit album niet ergens
onder te brengen anders dan onder Beefheart zelf. Uniek en geniaal. Tegelijk
spontaan en door en door geconstrueerd. Zeer door de zestiger jaren beïnvloed
maar ook tijdloos, een peillood voor veel dat daarna gekomen is. Een plaat waar
zelfs na al die jaren elke keer opnieuw iets te ontdekken valt.
3. PJ Harvey: Let England Shake – een album met verraderlijk
vriendelijk klinkende eigenzinnige melodieën die bij het luisteren naar de
teksten over dood en verderf blijken te gaan. Met een gereduceerd palet wordt
hier op vriendelijke toon de oorlog verklaard aan geweld.
4. The Fall: Hex Enduction Hour – Mark E. Smith die heel Brits en
met een mengeling van onverstoordheid en introvertie een volstrekt eigen geluid
produceert. Geen plaat waar je dagelijks naar kunt luisteren maar wel een die
altijd weer boven komt drijven.
5. Scott Walker: Tilt – een mooizinger die het mooizingen zat
was en besloot zijn fraaie stem in te zetten om met ons de hel te bezoeken. En
de hel is toch duizend keer interessanter dan de hemel.
6. John Cage: Nocturne en Variaties voor Prepared Piano / Vera
Beths en Reinbert de Leeuw – vanaf de eerste tonen van deze o.a. met
isolatiestrips deels gemankeerde piano weet je het weer: het gaat er in het
leven om dat je je zwakte tot je kracht weet om te buigen.
7. Joni Mitchell: Blue – niet iedereen kan de stem van Mitchell
bekoren maar muzikaal is Blue een dijk van een plaat. Geweldige melodieën met
verrassende wendingen en formidabele poëtische teksten. Daarbovenop een subliem
gevoel voor de tijdgeest. Het is een wonder dat Mitchell altijd op het tweede
plan is blijven hangen waar ze zonder twijfel een podiumplek verdient.
8. J.S. Bach: Mattheus Passion / Harnoncourt '71 – gelukkig had
Bach twee religies: de muziek was die andere. De uitvoering van Harnoncourt uit
'71 blijft voor mij de meest evenwichtige.
9. Sophia Gubaidulina: Seven Words, Silenzio, In Croce –
Gubaidulina leefde in de voormalige Sovjet Unie en is in 1992 naar Hamburg
verhuisd. Haar muziek is zeer devoot, maar modern en met een vleugje Russische
traditie. Fijngevoelig, fragiel en intens. Muziek die ook van de toehoorder veel
concentratie verlangt.
10. J. Brahms: de 3 strijkkwartetten door het Alban Berg kwartet -
met een kwartet is muziek tot zijn essentie is teruggebracht. En waar klassieke
muziek klassiek is, zijn deze kwartetten een soort eindpunt. Daarna komt de
moderne klassieke muziek, die bij Beethoven inmiddels al begonnen was. Brahms
zet met zijn strijkkwintetten nog een keer een dikke vette streep onder de
geschiedenis. Op de rand naar verdere abstrahering. Rijk, somber, dreigend,
liefdevol en inventief. Uitgevoerd door het Alban Berg kwartet ontstaat een
ongelooflijke eenheid met fijngevoel en brutaliteit waar het nodig is.