Tijdens de voorbereiding van Lichtjaren, onze recente
lichtkunsttentoonstelling in het Kunstfort te Vijfhuizen, hebben we
online naar informatie gezocht over Margot Zanstra (1919 –
2010), wiens Lichtplastiek met Computeronderdelen we hebben getoond.
Behalve een zeer summiere Wiki-pagina konden we amper wat vinden, en daardoor
bleef mevrouw Zanstra voor ons enigszins een enigma. Hoe bijzonder is het dan om
een paar maanden later door haar voormalige woonhuis en atelier rond te lopen
en uitleg te krijgen van haar kleindochter! De nazaten Zanstra hebben het keurig geordende
atelier jarenlang zoveel mogelijk in de originele staat gehouden maar nu het huis is verkocht,
moet alles worden opgeruimd. En dus organiseerden ze onder de naam Ghost Dwellings
enkele ‘open dagen’ met performances en een (verkoop-)tentoonstelling van vele
tientallen objecten, proefjes en schaalmodellen. We gingen vanmiddag een kijkje nemen.
Een op een enorme tafel uitgestalde verzameling foto's en vergeelde krantenartikelen gaf ons een goed beeld van wie Margot Zanstra was. Tijdens haar jaren als balletdanseres ontwikkelde ze een uitmuntend gevoel voor ruimte en ritme. Nadat ze in 1963 met architect Piet Zanstra trouwde (“Ik zat plotseling thuis en had veel tijd. Ik ben niet zo’n theedrinker. Dus ging ik knutselen, dingen met mijn handen maken.”) paste ze dat gevoel toe in een steeds omvangrijker oeuvre van geometrisch abstracte, modernistische objecten en sculpturen. In de Nederlandse openbare ruimte staan heel wat stalen en betonnen constructies van haar hand, en ook in Japan heeft ze haar sporen achtergelaten. Ook heeft ze zich in de eerste helft van de jaren ‘90 een tijdlang met licht bezig gehouden. Maar dát wisten we dus al.
Ghost Dwellings | De Drie Heuvelen, Herengracht 48, Amsterdam | nog t/m aanstaande zondag | gratis toegang | elke middag om 15.00 uur geeft een familielid van Margot Zanstra een rondleiding
Een op een enorme tafel uitgestalde verzameling foto's en vergeelde krantenartikelen gaf ons een goed beeld van wie Margot Zanstra was. Tijdens haar jaren als balletdanseres ontwikkelde ze een uitmuntend gevoel voor ruimte en ritme. Nadat ze in 1963 met architect Piet Zanstra trouwde (“Ik zat plotseling thuis en had veel tijd. Ik ben niet zo’n theedrinker. Dus ging ik knutselen, dingen met mijn handen maken.”) paste ze dat gevoel toe in een steeds omvangrijker oeuvre van geometrisch abstracte, modernistische objecten en sculpturen. In de Nederlandse openbare ruimte staan heel wat stalen en betonnen constructies van haar hand, en ook in Japan heeft ze haar sporen achtergelaten. Ook heeft ze zich in de eerste helft van de jaren ‘90 een tijdlang met licht bezig gehouden. Maar dát wisten we dus al.
Ghost Dwellings | De Drie Heuvelen, Herengracht 48, Amsterdam | nog t/m aanstaande zondag | gratis toegang | elke middag om 15.00 uur geeft een familielid van Margot Zanstra een rondleiding