donderdag 24 december 2015

jaarlijssie

Jaume Plensa @ Biënnale van Venetië | Ava (Alicia Vikander) in Ex_Machina | Brian Chippendale van Lightning Bolt

Ook wij van Polderlicht kijken terug op wat we op cultureel gebied zoal zagen, hoorden en ondergingen in het afgelopen jaar en pogen één en ander ook dit keer weer in een lijstje te vatten. Omdat dat ieder jaar weer leuk is om te doen. En gewoon, omdat het kan. Hieronder het naar onze smaak beste, mooiste en/of boeiendste van wat wij in 2015 uit een overweldigend aanbod hebben meegekregen.

Tentoonstellingen – Ons vijfdaagse verblijf in Venetië ter gelegenheid van de 56ste Biënnale was hét culturele hoogtepunt van ons jaar: we zagen een gigantische hoeveelheid kunst in een fantastische omgeving... en het mooie weer en lekkere eten deden de rest. De intrigerende videotentoonstelling van Ed Atkins in het Stedelijk Museum bezochten we liefst drie keer uitgebreid – en nog steeds hadden we meer vragen dan antwoorden. Het Stedelijk had/heeft zowiezo een erg goed jaar met naast Atkins ook Zero: Let Us Explore The Stars en de charmant gedateerde openingsperformance daarvan: Otto Piene’s The Proliferation Of The Sun alsmede de huidige tentoonstelling Mach Dich Hübsch van Isa Genzken. In Rotterdam zagen we veel moois tijdens drie dagen Art Rotterdam en onlangs nog bij Nicky Assmann’s Radiant in TENT.

1. Biennale di Venezia: All The Worlds Futures – o.a. Arsenale, Venetië
2. Ed Atkins: Performance/Capture – Stedelijk Museum, Amsterdam
3. Levi van Veluw: The Relativity Of Matter – Marres, Maastricht
4. Lustwarande: Rapture & Pain – De Oude Warande, Tilburg
5. STRP-biënnale: Screen on|no screen – Klokgebouw, Eindhoven

Film – We zagen in 2015 weer tientallen bioscoopfilms (leve de Cineville-pas!) en vielen als een blok voor twee even aantrekkelijke als gevaarlijke ‘levende doden’: robot Ava in Ex_Machina en de naamloze vampier in A Girl Walks Home Alone At Night. Fijne klassiekers op het witte doek waren het in de duistere Middeleeuwen gesitueerde Marketa Lazarová, het bijbelse Ben-Hur en het retrofuturistische Blade Runner – The Final Cut. Een belevenis was ook de drie uur durende surrealistische collagefilm The Forbidden Room van Guy Maddin.

1. Ex_Machina (Alex Garland)
2. A Girl Walks Home Alone At Night (Ana Lily Amirpour)
3. The Tribe (Miroslav Slaboshpitsky)

4. Carol (Todd Haynes)
5. Turist (Ruben Östlund)
 
Concerten – Dit jaar bezochten we wat minder concerten dan gewoonlijk en beperkten ons daarbij tot de kleinere (want o zo veel leukere) zaaltjes van Amsterdam. Circuit des Yeux en Black Spirituals openden de avond voor resp. Liturgy en Earth en bleken stukken boeiender dan het hoofdprogramma. Lydia Lunch' Retrovirus kwam, zag en overwon de Occii voor het tweede jaar op rij, maar maakte dit keer nét wat minder indruk. Ook bepaald niet verkeerd was de kort-maar-krachtige solo(anti-)gitaarperformance (“Hij heb niet één normale toon gespeeld...”) van Terrie Ex tussen de schuifdeuren op ons eigen Polderlicht-adres.

1. Lightning Bolt @ Occii, Amsterdam

2. Gazelle Twin @ OT301, Amsterdam
3. Vialka @ De Ruimte, Amsterdam
4. Circuit des Yeux @ Occii Amsterdam
5. Black Spirituals @ Occii, Amsterdam