maandag 7 maart 2016

de 'in memoriam-affaire'

het gewraakte kunstwerk | de afgeplakte etalagegalerie

Het Algemeen Dagblad, Nu.nl, Metronieuws (ha!), Televizier, Trendbeheer, GeenStijl... twee dagen na het afplakken van Jordy KoevoetsIn Memoriam: de dood van een roddelkoning wordt de hele ‘affaire’ overal opgepikt. Stadszender AT5 stond vanmiddag in de hal van metrostation Wibautstraat passanten te interviewen over het gewraakte kunstwerk. Van de ondervraagden wist niemand ervan en dat is niet zo raar, want het is hooguit vier of vijf uurtjes te zien geweest alvorens het door het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf aan het zicht werd onttrokken. Dat was niettemin lang genoeg om te worden gefotografeerd en vervolgens te worden rondgetwitterd, met alle publicitaire aandacht van vandaag als gevolg. Jordy wilde met zijn werk een discussie uitlokken en dat is ‘m gelukt – helaas gaat die discussie niet meer zozeer over de ranzigheid van pulptelevisie alswel over de vraag of het GVB wel of niet censuur heeft gepleegd. En dat is toch een beetje jammer.

Vanmiddag hadden we het eerder aangekondigde gesprek met onze contactpersonen binnen het GVB. We hebben allerlei argumenten vóór en tegen continuëring van de expositie met elkaar uitgewisseld maar kwamen daarbij niet tot overeenstemming. Daarop hebben we, in goed overleg maar met pijn in het hart, besloten om In Memoriam te verwijderen. Met als resultaat dat de Inkijk-galerie op dit moment donker en leeg is, maar daar gaan we zo snel mogelijk wat aan doen. Sorry kunstliefhebbers, we hadden het graag anders gezien. Sorry ook GVB, voor het ‘gedoe’. Maar vooral: sorry Jordy, we hebben ons best gedaan – gelukkig is het niet onopgemerkt gebleven. Rest ons te besluiten met deze hilarische quote van ‘reaguurder’ B.agger op GeenStijl: “Ik vind het een smakeloos kunstwerk, mensen confronteren met het hoofd van Verlinde. Bah.”

Update 8.3.2016:
Gisteravond keken we, voor het eerst en hopelijk voor het laatst, naar RTL Boulevard. En wat bleek: Albert Verlinde toonde foto's van Jordy's kunstwerk, haalde er zijn schouders over op en verklaarde: "'Dit is kunst, die jongen wil iets vertellen en ik heb er geen problemen mee. [...] Die jongen heeft een boodschap willen vertellen, voor meer verdiepen op tv en ik moest eraan geloven. Dat was het." Dus waar al die heisa nou voor nodig was?