de eerste: Memory van Loes Diephuis | de laatste: Kluis van Koen Kloosterhuis |
Vandaag viel definitief het doek voor onze Inkijk-etalagegalerie in metrostation Waterlooplein. Een fantastische plek, niet
zomaar ergens in een gang naar een publiekshal van een Amsterdam metrostation
maar direct onder de hoofdingang van het Stadhuis én meteen naast de
Waterloopleinmarkt – waardoor we de nodige ambtenaren en talloze toeristen onder
ons publiek mochten tellen. We hebben er, afgezien van twee onderbrekingen voor stationsonderhoud, sinds april 2007 continue installatiekunst getoond. Er zijn welgeteld 51 tentoonstellingen te zien geweest: Memory van onze eigen Loes
Diephuis was de eerste; Koen Kloosterhuis’ Kluis de laatste.
Of we na de renovatie van het station weer terugkomen, wordt ons door menigeen gevraagd. Helaas, ‘kunst’ maakt geen deel uit van de toekomstplannen van het GVB. Liever verhuurt men de ruimtes aan een Zaanse grootgrutter of een stropdassenketen, clubs die een marktconforme vierkante meterprijs kunnen betalen. Diezelfde renovatie die maakt dat we moeten stoppen was tevens de raison d’être van de etalagegalerie: wij mochten een aantal ruimtes als galerie inrichten die men vanwege die aankomende opknapbeurt niet 'normaal' verhuurd kreeg. Dat alle renovatieplannen vervolgens werden uitgesteld, aangepast, gedownsized, vertraagd en nog maar eens uitgesteld werkte alleen maar in ons voordeel. Met andere woorden: dankzij economische crisis en extreem stroperige besluitvormingsprocessen heeft ‘tijdelijk’ project Inkijk zolang kunnen duren. We verwijten het GVB dan ook niets, die tijdelijkheid was van meet af aan part of the deal. Maar leuk is anders.
nb Medio december a.s. volgt de Inkijk in station Wibautstraat – en medio 2017 is Weesperplein aan de beurt. Dat betekent dat we, na de twee die nu nog te zien zijn (Mutated Presence van Gerry Mellema in Weesperplein en Kairos van Marielin Simons in Wibautstraat) nog vijf tentoonstellingen te gaan hebben. Ondertussen werken we aan een terugblik op in totaal zeventien(!) jaar Inkijk in de vorm van een boekje en er zijn ideeën voor een soort finissage aan het eind van het jaar.
Of we na de renovatie van het station weer terugkomen, wordt ons door menigeen gevraagd. Helaas, ‘kunst’ maakt geen deel uit van de toekomstplannen van het GVB. Liever verhuurt men de ruimtes aan een Zaanse grootgrutter of een stropdassenketen, clubs die een marktconforme vierkante meterprijs kunnen betalen. Diezelfde renovatie die maakt dat we moeten stoppen was tevens de raison d’être van de etalagegalerie: wij mochten een aantal ruimtes als galerie inrichten die men vanwege die aankomende opknapbeurt niet 'normaal' verhuurd kreeg. Dat alle renovatieplannen vervolgens werden uitgesteld, aangepast, gedownsized, vertraagd en nog maar eens uitgesteld werkte alleen maar in ons voordeel. Met andere woorden: dankzij economische crisis en extreem stroperige besluitvormingsprocessen heeft ‘tijdelijk’ project Inkijk zolang kunnen duren. We verwijten het GVB dan ook niets, die tijdelijkheid was van meet af aan part of the deal. Maar leuk is anders.
nb Medio december a.s. volgt de Inkijk in station Wibautstraat – en medio 2017 is Weesperplein aan de beurt. Dat betekent dat we, na de twee die nu nog te zien zijn (Mutated Presence van Gerry Mellema in Weesperplein en Kairos van Marielin Simons in Wibautstraat) nog vijf tentoonstellingen te gaan hebben. Ondertussen werken we aan een terugblik op in totaal zeventien(!) jaar Inkijk in de vorm van een boekje en er zijn ideeën voor een soort finissage aan het eind van het jaar.