Het houdt niet op, niet vanzelf. Dit weekend zijn weer nieuwe
exposities ingericht in onze ondergrondse Inkijk-etalagegalerieën. Voor zover er
sprake is van thematische overeenkomst tussen de twee betreft het de waarde die
aan personages wordt toegekend op basis van hun (re-)presentatie naar buiten.
Aanzien dus – of het gebrek daaraan. In Hi Ho Silver!, de op
het eerste gezicht vrolijk ogende, figuratieve installatie van Peter Bastiaanssen in de Inkijk in
metrostation Weesperplein, ligt het zwarte paard van Tonto morsdood in een
tulpenveldje. Tonto was de indiaan die als sidekick diende voor
The Lone Ranger, de gemaskerde stripheld die in het Wilde Westen
streed voor gerechtigheid en daarbij de meest halsbrekende toeren uithaalde op
zijn zilverwitte paard Silver. Terwijl de populaire Silver
in een eigen stripserie mocht opdraven kreeg het paard van Tonto, dat hetzelfde gevaarlijke leven
leidde als Silver en al net zoveel ontberingen moest doorstaan, niet eens een naam toebedeeld. En nu is Tonto's horse with no name dood en begint het Silver te dagen dat-ie al die tijd alleen aan zichzelf heeft gedacht en zijn collega nooit de
credits heeft gegund die hij (of zij, want zelfs het geslacht was niet gedefinieerd) verdiende...
Aan credits geen gebrek bij popidool Justin Bieber. Zijn songs, looks, affaires, geruchten, schandaaltjes – elke scheet van de jonge Canadese zanger wordt welwillend opgesnoven door een wereldwijd leger jonge fans. Zijn imago is miljoenen waard en wordt zorgvuldig in stand gehouden en waar nodig bijgestuurd. Met succes: zo zijn Bieber’s eerste schreden richting een ‘volwassener’ muzikale koers gehonoreerd met een optreden op Pinkpop – en wat moet zo'n playbackende nepperd nou tussen de échte rockers? Roem betekent macht, zeker in deze tijden van social media. En macht kan eng uitpakken zoals iedereen weet. Wat nu als die Bieber zijn roem zou aanwenden om meer macht te vergaren? Casper Braat, die naar eigen zeggen een haat-liefdeverhouding met Justin Bieber en diens muziek heeft, wijdde er een hele serie ironische maar perfect uitgevoerde kunstwerken aan, waaronder lichtbakken (Bieber als flirtende Adam naast een besmuikte Eva in het paradijs), olieverfschilderijen (Bieber als ware hij Bono himself op audiëntie bij de paus) en een heus marmeren borstbeeld (Bieber als Caesar.) A New Devotion is te zien in de Inkijk in metrostation Wibautstraat. Overwin uw Bieberitis, maak een selfie met Justin en voel u weer zestien jaar jong!
Aan credits geen gebrek bij popidool Justin Bieber. Zijn songs, looks, affaires, geruchten, schandaaltjes – elke scheet van de jonge Canadese zanger wordt welwillend opgesnoven door een wereldwijd leger jonge fans. Zijn imago is miljoenen waard en wordt zorgvuldig in stand gehouden en waar nodig bijgestuurd. Met succes: zo zijn Bieber’s eerste schreden richting een ‘volwassener’ muzikale koers gehonoreerd met een optreden op Pinkpop – en wat moet zo'n playbackende nepperd nou tussen de échte rockers? Roem betekent macht, zeker in deze tijden van social media. En macht kan eng uitpakken zoals iedereen weet. Wat nu als die Bieber zijn roem zou aanwenden om meer macht te vergaren? Casper Braat, die naar eigen zeggen een haat-liefdeverhouding met Justin Bieber en diens muziek heeft, wijdde er een hele serie ironische maar perfect uitgevoerde kunstwerken aan, waaronder lichtbakken (Bieber als flirtende Adam naast een besmuikte Eva in het paradijs), olieverfschilderijen (Bieber als ware hij Bono himself op audiëntie bij de paus) en een heus marmeren borstbeeld (Bieber als Caesar.) A New Devotion is te zien in de Inkijk in metrostation Wibautstraat. Overwin uw Bieberitis, maak een selfie met Justin en voel u weer zestien jaar jong!