dinsdag 21 maart 2017

matter enz.


De Japanse fotograaf Daisuke Yokota belicht zijn fotorolletjes met diverse lichtbronnen, dus zonder echte ‘foto’s’ te maken, om ze vervolgens aan allerlei experimentele ontwikkeltechnieken te onderwerpen. De aldus ontstane beelden doen denken aan gruizige vloeistofdia’s vol psychedelische kleurencombinaties. Yokota drukt die fotorollen integraal af op lange stroken papier die, verfrommeld en in grote getale over een soort waslijnen gehangen, tesamen een ruimtevullende installatie vormen waar het publiek zich doorheen moet wurmen (Matter). Vanaf daar gaat Yokota verder: bij wijze van performance verbrandde hij een hele berg fotoafdrukken (Matter/Burn). Hij maakte foto’s van het proces en drukte die vervolgens in zwart-wit (maar vooral veel zwart) af op talloze fotoprints, verkreukelde die en gooide ze op een hoop: het resultaat oogt, niet geheel verwonderlijk, als een berg verkoolde resten (Matter/Vomit). Wij zeggen: gaat dat zien in FOAM Amsterdam! (En pik dan meteen even Los Alamos van William Eggleston mee: fijne, volvette kleurenfoto’s uit de sixties van het mythische Amerika van diners en tankstations, zoals we dat zo goed kennen uit Paris, Texas en o zo veel andere speelfilms.)