De Japanse fotograaf Daisuke
Yokota belicht zijn fotorolletjes met diverse lichtbronnen, dus
zonder echte ‘foto’s’ te maken, om ze vervolgens aan allerlei experimentele
ontwikkeltechnieken te onderwerpen. De aldus ontstane beelden doen denken aan
gruizige vloeistofdia’s vol psychedelische kleurencombinaties. Yokota drukt die
fotorollen integraal af op lange stroken papier die,
verfrommeld en in grote getale over een soort waslijnen gehangen, tesamen een
ruimtevullende installatie vormen waar het publiek zich doorheen moet wurmen
(Matter). Vanaf daar gaat Yokota verder: bij
wijze van performance verbrandde hij een hele berg fotoafdrukken
(Matter/Burn). Hij maakte foto’s van het proces en drukte die
vervolgens in zwart-wit (maar vooral veel zwart) af op talloze fotoprints, verkreukelde die en gooide ze op een hoop: het resultaat oogt, niet geheel verwonderlijk, als een berg verkoolde resten
(Matter/Vomit). Wij zeggen: gaat dat zien in FOAM Amsterdam! (En pik dan meteen even Los Alamos van William
Eggleston mee: fijne, volvette kleurenfoto’s uit de sixties van het mythische Amerika van diners en tankstations, zoals we dat zo goed kennen uit
Paris, Texas en o zo veel andere speelfilms.)